Verminderen met Cafeïne – week 1

Als onderdeel voor een gezondere levensstijl ben ik aan het verminderen met cafeïne. Dat is nog een hele klus, en ik ben nu ongeveer 1 week bezig!


De nadelen van cafeïne
Uit onderzoek is gebleken dat mensen die elke dag 1 kop koffie drinken al afkickverschijnselen krijgen als ze er opeens mee stoppen. Veel koffiedrinkers worden s’morgens ook pas echt ‘wakker’ als ze hun ochtendkoffie hebben gehad. Wat kan cafeïne nou allemaal veroorzaken?
– Je gaat er slecht van slapen
– Je gebit verslechterd
– Je krijgt er zwakkere botten van
– Angst gevoelens nemen toe
– Het geeft een extra belasting op de lever
– Het geeft het gevoel van stress en gespannenheid
– Je word er afhankelijk van
– Het is niet goed voor de zwangerschap
– Het kan concentratie problemen veroorzaken
– Cafeïne kan leiden tot bloedarmoede
– Je bloeddruk neemt toe

De bijwerkingen
Oh jeetje, de bijwerkingen zijn gigantisch! Ik drink nu al een week geen koffie meer en heb al enkele bijwerkingen gehad. Hoofdpijn en moeheid zijn twee van die bijwerkingen die constant voorbij komen. Concentreren zit er ook al niet helemaal in, en ik heb zelfs al wat griepsymptomen gehad zoals rillingen, zweet & trillen. Humeur wisselingen heb ik ook opgemerkt, en ik zal vast niet de enige zijn in mijn omgeving.


Hoe ik het aanpak
Deze week heb ik de eerste stap gedaan: Ik heb mijn koffie met een natuurlijke cafeïne vrije variant van Zonnatura vervangen, namelijk granenkoffie! Het smaakt hetzelfde, alleen dan zonder cafeïne. Dit was nog een hele klus, en vooral de eerste dagen had ik zo’n enorme trek in koffie dat ik er bijna gek van werd! Maar ik heb doorgezet, en kan nu vol trots zeggen dat ik een week al geen koffie drink!

Verder vermijd ik andere cafeïne houdende dranken, en dan met name frisdranken. Voornamelijk Energydrinks en cola vermijd ik! Verder is het verstandig niet volledig te stoppen met cafeïne, maar te minderen.

Opzoek naar nieuwe drankjes
Ik mis mijn dagelijkse kopje koffie behoorlijk, en daarom ben ik opzoek naar drankjes om deze mee te vervangen. Voor mij was de granenkoffie een goede oplossingen. Maar daarnaast ben ik ook een hoop thee gaan drinken. Nu zit daar ook cafeïne in, maar dit is maar 30 mg, tegenover de 85 mg van koffie. Groene thee is ook een erg goede optie, hier zit namelijk geen cafeïne in. Ik vind zelf het drankje best bitter, dus drink ik het met honing.

Bronvermelding // Mens-en-gezondheid // Ahealthylife // sochicken 

Over roseary

Meisje / 22 jaar / Fotografie / Blogger / SCW / Relatie
Dit bericht werd geplaatst in Lifestyle, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

3 reacties op Verminderen met Cafeïne – week 1

  1. Ik dronk vroeger best veel koffie, maar ondertussen ben ik er quasi volledig mee gestopt en drink ik enkel nog thee.

  2. merdjelin zegt:

    Ik drink gelukkig helemaal geen koffie! x

  3. Bo zegt:

    Ik drink zelf geen koffie, dus ken de struggle niet. Goed dat je de eerste stap al hebt gezet, veel succes meid :)

Geef een reactie

